Światowy Dzień Ludzi chorych na Autyzm
21 kwietnia 2023
CZYM JEST AUTYZM? AUTYZM - nazwa pochodząca od greckiego słowa autós oznaczającego „sam”. Pionierami zajmującymi się zagadkowym zaburzeniem autystycznym są – Leo Kaner i Hans Asperger, którzy niezależnie od siebie opublikowali pierwsze opisy tego zaburzenia. Publikacje Kanera z 1943 r. i Aspergera z 1944 r. zawierały szczegółowe opisy przypadków wyjaśniających zaburzenia. Już wtedy: Kaner swój główny wniosek formułuje w postaci śmiałego stwierdzenia – należy założyć, że dzieci te przyszły na świat z wrodzoną nieumiejętnością tworzenia podstawowych, biologicznie uwarunkowanych kontaktów z ludźmi, podobnie jak dzieci, które przychodzą na świat z wrodzonym upośledzeniem fizycznym lub intelektualnym. Asperger próbował powiązać autyzm z normalną zmiennością cech osobowości i inteligencji. Unikatowe podejście do rozumienia autyzmu opisywał: wynikiem tego zaburzenia są znaczne i charakterystyczne trudności integracji społecznej. Nieumiejętność zintegrowania się z grupa społeczną jest najbardziej dobitną cechą zaburzenia. Zadziwiająca jest kompensacja deficytu komunikacyjnego szczególnymi zdolnościami i oryginalnością myślenia. Zarówno L. Kaner jak i H.Asperer byli zgodni co do osobliwego charakteru komunikowania się dzieci z autyzmem i trudności w adaptacji społecznej. Dziś naukowcy twierdzą, że autyzm nie jest zaburzeniem jednolitym co do etiologii i obrazu klinicznego, jak początkowo sądzono. Autyzm zawiera szerokie spektrum przypadków o różnej głębokości zaburzeń i bardzo zróżnicowanym nasileniu poszczególnych objawów. Do tej pory objawy charakterystyczne dla dzieci z zaburzeniami autystycznego spektrum dotyczyły trzech sfer rozwojowych: umiejętności społecznych, komunikowania się z otoczeniem, sztywnych wzorców zachowań. Od 1 stycznia 2022 r. Według ICD-11 podstawą diagnozy nie jest triada zachowań autystycznych, a tylko 2 główne grupy objawów – diada:
- trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej.
- skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań, czynności i zainteresowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby.
- NIE PATRZY NA WAS
- NIE REAGUJE NA SWOJE IMIĘ
- UNIKA PRZYTULANIA
- NIE WYRAŻA EMOCJI (MA OGRANICZONA MIMIKĘ)
- OBSERWUJE CZĘŚCIEJ PRZEDMIOTY NIŻ LUDZI
- NIE PODAJE ZABAWEK I NIE WSKAZUJE PRZEDMIOTÓW
- BAWI SIĘ W SAMOTNOŚCI, NIE BAWI SIĘ WE WSPÓLNE ZABAWY TYPU „A KU KU” ORAZ ZABAWY NA NIBY „KARMIENIE MISIA, USYPIANIE LALKI”
- JEGO ROZWÓJ MOWY JEST OPÓŹNIONY
- NIE ROZUMIE EMOCJI INNYCH
- STRONI OD INNYCH RÓWIEŚNIKÓW
- NIE AKCEPTUJE ZMIAN
- NIEADEKWATNIE REAGUJE PŁACZEM LUB ŚMIECHEM
- JEST NAD I PODWRAŻLIWE NA DŹWIĘK, ŚWIATŁO, DOTYK
ZGŁOŚ SIĘ do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (PPP) w waszym rejonie. Nie potrzebujecie Państwo skierowania trzeba tylko umówić się na wizytę można to zrobić telefonicznie – najlepiej umówić się na pierwszą wizytę do psychologa. W placówce zostanie poprowadzona diagnoza rozwoju Waszego dziecka, a w razie potrzeby dziecku zostaną wydane stosowne dokumenty.
Ponadto należy wiedzieć, że Wasze dziecko może korzystać z uprawnień i świadczeń przysługujących osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom. W tym celu dziecko musi mieć orzeczenie o niepełnosprawności. Dokumenty te są wydawane przez powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności (w miastach na prawach powiatu są to miejskie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności). Jeżeli niepokoi Państwa rozwój własnego dziecka na stronie www.badabada.pl dostępne jest w wersji online narzędzie M-CHAT-R przeznaczone dla dzieci w wieku 16 do 30 miesięcy. Narzędzie to zostało stworzone w celu oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu i pozwala na wstępną ocenę prawidłowości rozwoju dziecka w zakresie rozwoju społecznego oraz umiejętności komunikowania się. Opracowanie: Izabela Wojtas- psycholog Źródło:http://poradnia.gliwice.pl/wp-content/uploads/2013/01/przewodnik.pdf, www.badabada.pl