,,Skrzydlaci przyjaciele- poznaję i obserwuję ptaki przez cztery pory roku” innowacja pedagogiczna klasa 3
20 czerwca 2024
Celem innowacji było rozwijanie zainteresowań przyrodniczych związanych z uwrażliwieniem uczniów na obecność ptaków w sąsiedztwie, ich różnorodność, piękno i potrzeby oraz wzbudzanie zainteresowania uczniów ideą aktywnego wypoczynku połączonego z poznawaniem i obserwacją ptaków. Zajęcia polegały na opiece nad ptakami z klasowego kącika zoologicznego wg tygodniowego kalendarza, rozwijaniu zainteresowań uczniów otaczającym światem przyrody, jego różnorodnością a zwłaszcza różnorodnością ptaków i ich rolą w ekosystemie, ciekawostkami z ,,ptasiego środowiska" wg pór roku. Uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł wiedzy, pracowali w grupie, dokonywali analizy i wyciągali wnioski z prowadzonych obserwacji zarówno ptaków żyjących w środowisku naturalnym jak i ptaków hodowanych w domu. Każdy z uczniów prowadził swój dziennik ,,Ptasi przyjaciele", w którym gromadził prace plastyczne, karty pracy ze zrealizowanych zajęć. Efekty:
- wzrost zainteresowania wiedzą przyrodniczą – światem ptaków
- ukształtowanie odpowiedzialnej, opiekuńczej i empatycznej postawy wobec zwierząt w tym ptaków
- zrozumienie potrzeby dbania o przyrodę i najbliższe środowisko
- umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia obserwacji i prostych doświadczeń
- umiejętność współpracy w grupie