Zajęcia w klasie 6
20 stycznia 2017

Celem zajęć prowadzonych w klasie VI metodą warsztatową „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej” było zrozumienie przez uczniów , że agresja rówieśnicza w Internecie jest tak samo bolesna, jak w prawdziwym świecie oraz uświadomienie, jakie są sposoby radzenia sobie z agresją kolegów i koleżanek. W czasie lekcji 5 ochotników otrzymało zadanie wspólnego wybudowania wieży o wysokości 50 cm, mając do dyspozycji kartki papieru, słomki do napojów, gumę przylepną i spinacze. Każdemu z uczestników grupy nałożono na ich czoła opaski z wypisanymi rolami, które mieli pełnić w grupie. Osoba nie wiedziała, jaką ma rolę, natomiast widzieli to inni i odnosili się do niej zgodnie z „etykietką”. Po zakończeniu budowania wieży każdy z uczestników wyraził swoje odczucia: jak był traktowany przez grupę i jakie mu towarzyszyły emocje. Uczestnicy próbowali odgadnąć swoją rolę, po czym zdjęli opaski i zostali „odczarowani” ze swych ról. Kolejnym etapem była wymiana spostrzeżeń pozostałych uczniów oraz dyskusja dotycząca reakcji na nieprawidłowe traktowanie kogoś. W dalszej części lekcji uczniowie zapoznali się z filmem dotyczącym cybreprzemocy w sieci. Po jego emisji uczniowie bez trudu sformułowali wniosek, że traktując kogoś gorzej można wyrządzić mu dużą krzywdę. Podali sposoby powstrzymania działań agresywnych wobec kolegów i koleżanek oraz odpowiednie reakcje, by nie stać się ofiarami agresji: zgłoszenie takich sytuacji osobie dorosłej (rodzice, nauczyciele), zablokowanie nadawcy, „zrzut ekranu” - w celu zabezpieczenia materiału dowodowego, zgłoszenie do administracji serwisu, skorzystanie z pomocy pedagoga lub psychologa.
Zajęcia w klasie VI przebiegały sprawnie: uczniowie byli zaangażowani, aktywnie podejmowali proponowane zadania, na koniec sformułowali prawidłowe wnioski. Należy życzyć naszym uczniom, aby sytuacje cyberprzemocy nie dotknęły ich nigdy, a w chwili ich pojawienia się, by potrafili wcielić w życie wnioski sformułowane na lekcji.
[gallery ids="584,582,581,580,579,578"]