Twój wybór, Twoja szkoła, Twój samorząd!
27 października 2024
W Szkole Podstawowej im. Ewy Szelburg – Zarembiny październik 2024r. był miesiącem poświęconym demokracji i samorządności. Społeczność uczniowska przygotowywała się do świadomego wybrania przedstawiciela do Rady Samorządu Uczniowskiego oraz poszerzała swoją wiedzę odnośnie postaw obywatelskich.
W związku z tym zaplanowano i zrealizowano cykl działań edukacyjnych poprzedzających same wybory.
Najpierw wychowawcy klas 1-8 metodą meta planu i burzy mózgów przeprowadzili zajęcia na temat „ Demokracji i Samorządności”, wypracowując z uczniami graficzne materiały porządkujące ich podstawową wiedzę. Następnie zostali wyłonieni kandydaci z poszczególnych klas zgodnie z regulaminem wyborów do Rady SU. Zadbano również o zamieszczenie informacji dotyczących wyborów na gazetce SU oraz gazetce prawnej – lista kandydatów, regulaminy wyborcze, przykładowy wzór karty wyborczej , obwieszczenie wyborcze z harmonogramem i terminami realizacji działań.
Uczniowie zostali również odpowiednio przygotowani do debaty wyborczej poprzez przeprowadzenie przez nauczyciela języka polskiego w klasach 1-8 zajęć dotyczących DEBATY, jako ciekawej formy poznania poglądów i planów kandydatów biorących udział w wyborach samorządowych.
Kandydaci otrzymali 4 pytania panelowe, na które musieli samodzielnie przygotować odpowiedzi i je zaprezentować w czasie spotkania wyborczego. Musieli dokonać autoprezentacji ( to umiejętność mająca w dzisiejszym świecie olbrzymie znaczenie) , odpowiedzieć na pytania: „ Po jest samorząd uczniowski w szkole ? Jaka jest jego rola?” , „Co sprawia, że chcesz zaangażować się w działalność samorządową?”, „ W jakich dziedzinach szkolnego życia chciałbyś działać w ramach SU?”. Druga część debaty polegała na zadaniu sobie pytań nawzajem przez kandydatów. A trzecia część debaty umożliwiła zadawanie pytań na tematy samorządowe uczniom i nauczycielom, którzy obserwowali i słuchali wypowiedzi kandydatów. Pytania w drugiej i trzeciej części debaty dla kandydatów były „ niespodzianką” , więc musieli wykazać się przytomnością i dużymi umiejętnościami werbalnymi. Kandydaci spisali się znakomicie. Poradzili sobie ze wszystkimi pytaniami wątpliwościami.
Całość debaty prowadzili moderatorzy – wybrani uczniowie z klasy 8 , którzy uczestniczyli wspólnie z nauczycielem języka polskiego w tworzeniu scenariusza imprezy, a potem wspierani przez niego przygotowywali się do spotkania, które było dla nich nowym wyzwaniem. Poradzili sobie z prowadzeniem debaty bardzo dobrze. Wykazali się samodzielnością, kompetencjami, taktem i kulturą osobistą .
Po debacie cała społeczność szkolna wzięła udział w wyborach do Rady Samorządu Uczniowskiego – to najważniejszy moment w tym DNIU DEMOKRACJI!
Wyjątkowość zdarzenia podkreślała piękna, okolicznościowa dekoracja sali – m.in. kandydaci mieli możliwość podchodzenia do mównicy .
Zaplanowano też miejsce na lokal wyborczy – miejsce do głosowania , skrzynka na głosy, była też Komisja Wyborcza, listy na których głosujący musieli się podpisać, karta do głosowania.
PRAWDZIWE WYBORY! PRAWDZIWE, ODPOWIEDZIALNE DECYZJE!
Dzień Demokracji zakończył się chwilą radości. Wszyscy uczniowie uczestniczyli w tańcu integracyjnym.
Przedsięwzięcie edukacyjne należy zaliczyć do szczególnie udanych . Dzięki zaangażowaniu i pomysłowości nauczycieli, a także otwartości uczniów na ich propozycje stworzono okazję do rozwoju rozlicznych kompetencji potrzebnych we współczesnym świecie. Uczniowie uczą się : dyskutować zgodnie z zasadami kultury, zadawać merytoryczne pytania, odpowiadać rzeczowo i konkretnie, wyciągać wnioski, podejmować decyzje, a także pokonywać stres i zawstydzenie.
Danuta Skowronek – nauczyciel języka polskiego